1.Prednaska/Cvicenie: Rozdiel medzi revíziami

Z Pascal
Prejsť na: navigácia, hľadanie
(Domáca úloha)
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Riadok 4: Riadok 4:
  
 
1. naštartovať '''Lazarus''', vytvoriť nový projekt:
 
1. naštartovať '''Lazarus''', vytvoriť nový projekt:
:1 komponent jednoduchý test ('''TLabel''') - nejaký veľký farebný text (napr. 'Hello, world!')
+
:* 1 komponent jednoduchý test ('''TLabel''') - nejaký veľký farebný text (napr. 'Hello, world!')
:1 tlačidlo ('''TButton''') - zatvorí projekt ('''Close''')
+
:* 1 tlačidlo ('''TButton''') - zatvorí projekt ('''Close''')
  
 
2. ďalší projekt:
 
2. ďalší projekt:
:2 tlačidlá ('''TButton''') - každé zmení oba komponenty TLabel - text aj farbu alebo veľkosť
+
:* 2 tlačidlá ('''TButton''') - každé zmení oba komponenty TLabel - text aj farbu alebo veľkosť
:2 komponenty jednoduchý test ('''TLabel''') - zvoľte im nejaké počiatočné texty
+
:* 2 komponenty jednoduchý test ('''TLabel''') - zvoľte im nejaké počiatočné texty
  
 
3. nový projekt:
 
3. nový projekt:
:grafická plocha ('''TImage''') - už pri štarte je biele plátno (v procedúre '''FormCreate''')
+
:* grafická plocha ('''TImage''') - už pri štarte je biele plátno (v procedúre '''FormCreate''')
:tlačidlo ('''TButton''') - nakreslí štvorec so stranou 100
+
:* tlačidlo ('''TButton''') - nakreslí štvorec so stranou 100
  
4. postupne pridať ďalšie tlačidlá:
+
4. postupne pridať tlačidlá (vyberte si aspoň dve), ktoré:
:'''Button2''' - do stredov strán grafickej plochy vypíše slová 'sever', 'východ', 'juh', 'západ'
+
:* do stredov strán grafickej plochy vypíše slová 'sever', 'východ', 'juh', 'západ'
:'''Button3''' - nakreslí kosoštvorec (alebo päťcípu hviezdu)
+
:* nakreslí kosoštvorec (alebo päťcípu hviezdu)
:'''Button4''' - nakreslí činky: dva čierne kruhy, ktoré sú spojené hrubou čiarou
+
:* nakreslí činky: dva čierne kruhy, ktoré sú spojené hrubou čiarou
:'''Button5''' - pomocou hrubých čiar a kruhov nakreslí veľké písmeno '''R'''
+
:* pomocou hrubých čiar a kruhov nakreslí veľké modré písmeno '''R'''
 +
:* vypíše vetu, napr. 'učím sa programovať' tak, že každé slovo bude iným fontom a inou farbou
 +
 
 +
5. nový projekt s grafickou plochou a niekoľkými tlačidlami, ktoré:
 +
:* do stredov strán grafickej plochy zapísať šírku, resp. výšku ... aktuálnu veľkosť plochy zistite ako '''Image1.Width''', '''Image1.Height'''
 +
:* na náhodné pozície nakreslí 10 žltých kruhov s číslami 0 až 9
 +
:* tesne vedľa seba 10 farebných kruhov rovnakej veľkosti, napr. s priemerom 30
 +
:* tesne vedľa seba 10 farebných kruhov zväčšujúcej sa veľkosti, napr. s priemermi 10, 15, 20, 25, ...
  
  
 
=== Domáca úloha ===
 
=== Domáca úloha ===
* v projekte je grafická plocha a 6 tlačidiel, ktoré kreslia po častiach nejakého robota robota:
+
1. v projekte je grafická plocha a 6 tlačidiel, ktoré po častiach kreslia nejakého robota robota:
:* '''Button1''' - nabielo zmaže grafickú plochu
+
:* '''Button1''' - zmaže grafickú plochu (bielou farbou)
 
:* '''Button2''' - kreslí hlavu (farebný kruh alebo štvorec)
 
:* '''Button2''' - kreslí hlavu (farebný kruh alebo štvorec)
 
:* '''Button3''' - kreslí telo (farebný obdĺžnik)
 
:* '''Button3''' - kreslí telo (farebný obdĺžnik)
Riadok 30: Riadok 37:
 
:* '''Button5''' - kreslí nohy (2 farebné obdĺžniky)
 
:* '''Button5''' - kreslí nohy (2 farebné obdĺžniky)
 
:* '''Button6''' - kreslí oči (2 väčšie bodky)
 
:* '''Button6''' - kreslí oči (2 väčšie bodky)
 +
 +
2. program nakreslí štvorcovú špirálu z '''N''' zväčšujúcich sa úsečiek:
 +
:* začne v strede s čiarou dĺžky 10, každá ďalšia je o 2 dlhšia otočená o 90 stupňov
 +
:* môžete predpokladať, že '''N''' je násobkom 4

Aktuálna revízia z 22:39, 16. september 2012

1. Cvičenie


< 1.Prednáška | riešené úlohy


1. naštartovať Lazarus, vytvoriť nový projekt:

  • 1 komponent jednoduchý test (TLabel) - nejaký veľký farebný text (napr. 'Hello, world!')
  • 1 tlačidlo (TButton) - zatvorí projekt (Close)

2. ďalší projekt:

  • 2 tlačidlá (TButton) - každé zmení oba komponenty TLabel - text aj farbu alebo veľkosť
  • 2 komponenty jednoduchý test (TLabel) - zvoľte im nejaké počiatočné texty

3. nový projekt:

  • grafická plocha (TImage) - už pri štarte je biele plátno (v procedúre FormCreate)
  • tlačidlo (TButton) - nakreslí štvorec so stranou 100

4. postupne pridať tlačidlá (vyberte si aspoň dve), ktoré:

  • do stredov strán grafickej plochy vypíše slová 'sever', 'východ', 'juh', 'západ'
  • nakreslí kosoštvorec (alebo päťcípu hviezdu)
  • nakreslí činky: dva čierne kruhy, ktoré sú spojené hrubou čiarou
  • pomocou hrubých čiar a kruhov nakreslí veľké modré písmeno R
  • vypíše vetu, napr. 'učím sa programovať' tak, že každé slovo bude iným fontom a inou farbou

5. nový projekt s grafickou plochou a niekoľkými tlačidlami, ktoré:

  • do stredov strán grafickej plochy zapísať šírku, resp. výšku ... aktuálnu veľkosť plochy zistite ako Image1.Width, Image1.Height
  • na náhodné pozície nakreslí 10 žltých kruhov s číslami 0 až 9
  • tesne vedľa seba 10 farebných kruhov rovnakej veľkosti, napr. s priemerom 30
  • tesne vedľa seba 10 farebných kruhov zväčšujúcej sa veľkosti, napr. s priemermi 10, 15, 20, 25, ...


Domáca úloha

1. v projekte je grafická plocha a 6 tlačidiel, ktoré po častiach kreslia nejakého robota robota:

  • Button1 - zmaže grafickú plochu (bielou farbou)
  • Button2 - kreslí hlavu (farebný kruh alebo štvorec)
  • Button3 - kreslí telo (farebný obdĺžnik)
  • Button4 - kreslí ruky (2 hrubé úsečky)
  • Button5 - kreslí nohy (2 farebné obdĺžniky)
  • Button6 - kreslí oči (2 väčšie bodky)

2. program nakreslí štvorcovú špirálu z N zväčšujúcich sa úsečiek:

  • začne v strede s čiarou dĺžky 10, každá ďalšia je o 2 dlhšia otočená o 90 stupňov
  • môžete predpokladať, že N je násobkom 4