1.Prednaska/Cvicenie: Rozdiel medzi revíziami

Z Pascal
Prejsť na: navigácia, hľadanie
(Domáca úloha)
 
(6 intermediate revisions by the same user not shown)
Riadok 1: Riadok 1:
 
{{Nadpis| 1. Cvičenie}}
 
{{Nadpis| 1. Cvičenie}}
 +
[[1.Prednaska|< 1.Prednáška]] | [[1.Prednaska/Ulohy|riešené úlohy]]
  
  
<!--
+
1. naštartovať '''Lazarus''', vytvoriť nový projekt:
 +
:* 1 komponent jednoduchý test ('''TLabel''') - nejaký veľký farebný text (napr. 'Hello, world!')
 +
:* 1 tlačidlo ('''TButton''') - zatvorí projekt ('''Close''')
  
Rozcička:
+
2. ďalší projekt:
* ...
+
:* 2 tlačidlá ('''TButton''') - každé zmení oba komponenty TLabel - text aj farbu alebo veľkosť
 +
:* 2 komponenty jednoduchý test ('''TLabel''') - zvoľte im nejaké počiatočné texty
  
1. Naštartovať '''Lazarus''', vytvoriť nový projekt, vložiť 2 tlačidlá ('''TButton'''), 2 komponenty jednoduchý test ('''TLabel'''), ...
+
3. nový projekt:
 +
:* grafická plocha ('''TImage''') - už pri štarte je biele plátno (v procedúre '''FormCreate''')
 +
:* tlačidlo ('''TButton''') - nakreslí štvorec so stranou 100
  
2. Nový projekt: grafická plocha ('''TImage''') a jedno tlačidlo ('''TButton'''), ...
+
4. postupne pridať tlačidlá (vyberte si aspoň dve), ktoré:
 +
:* do stredov strán grafickej plochy vypíše slová 'sever', 'východ', 'juh', 'západ'
 +
:* nakreslí kosoštvorec (alebo päťcípu hviezdu)
 +
:* nakreslí činky: dva čierne kruhy, ktoré sú spojené hrubou čiarou
 +
:* pomocou hrubých čiar a kruhov nakreslí veľké modré písmeno '''R'''
 +
:* vypíše vetu, napr. 'učím sa programovať' tak, že každé slovo bude iným fontom a inou farbou
  
3.
+
5. nový projekt s grafickou plochou a niekoľkými tlačidlami, ktoré:
 +
:* do stredov strán grafickej plochy zapísať šírku, resp. výšku ... aktuálnu veľkosť plochy zistite ako '''Image1.Width''', '''Image1.Height'''
 +
:* na náhodné pozície nakreslí 10 žltých kruhov s číslami 0 až 9
 +
:* tesne vedľa seba 10 farebných kruhov rovnakej veľkosti, napr. s priemerom 30
 +
:* tesne vedľa seba 10 farebných kruhov zväčšujúcej sa veľkosti, napr. s priemermi 10, 15, 20, 25, ...
  
Domáca úloha
 
* ...
 
  
-->
+
=== Domáca úloha ===
 +
1. v projekte je grafická plocha a 6 tlačidiel, ktoré po častiach kreslia nejakého robota robota:
 +
:* '''Button1''' - zmaže grafickú plochu (bielou farbou)
 +
:* '''Button2''' - kreslí hlavu (farebný kruh alebo štvorec)
 +
:* '''Button3''' - kreslí telo (farebný obdĺžnik)
 +
:* '''Button4''' - kreslí ruky (2 hrubé úsečky)
 +
:* '''Button5''' - kreslí nohy (2 farebné obdĺžniky)
 +
:* '''Button6''' - kreslí oči (2 väčšie bodky)
 +
 
 +
2. program nakreslí štvorcovú špirálu z '''N''' zväčšujúcich sa úsečiek:
 +
:* začne v strede s čiarou dĺžky 10, každá ďalšia je o 2 dlhšia otočená o 90 stupňov
 +
:* môžete predpokladať, že '''N''' je násobkom 4

Aktuálna revízia z 22:39, 16. september 2012

1. Cvičenie


< 1.Prednáška | riešené úlohy


1. naštartovať Lazarus, vytvoriť nový projekt:

  • 1 komponent jednoduchý test (TLabel) - nejaký veľký farebný text (napr. 'Hello, world!')
  • 1 tlačidlo (TButton) - zatvorí projekt (Close)

2. ďalší projekt:

  • 2 tlačidlá (TButton) - každé zmení oba komponenty TLabel - text aj farbu alebo veľkosť
  • 2 komponenty jednoduchý test (TLabel) - zvoľte im nejaké počiatočné texty

3. nový projekt:

  • grafická plocha (TImage) - už pri štarte je biele plátno (v procedúre FormCreate)
  • tlačidlo (TButton) - nakreslí štvorec so stranou 100

4. postupne pridať tlačidlá (vyberte si aspoň dve), ktoré:

  • do stredov strán grafickej plochy vypíše slová 'sever', 'východ', 'juh', 'západ'
  • nakreslí kosoštvorec (alebo päťcípu hviezdu)
  • nakreslí činky: dva čierne kruhy, ktoré sú spojené hrubou čiarou
  • pomocou hrubých čiar a kruhov nakreslí veľké modré písmeno R
  • vypíše vetu, napr. 'učím sa programovať' tak, že každé slovo bude iným fontom a inou farbou

5. nový projekt s grafickou plochou a niekoľkými tlačidlami, ktoré:

  • do stredov strán grafickej plochy zapísať šírku, resp. výšku ... aktuálnu veľkosť plochy zistite ako Image1.Width, Image1.Height
  • na náhodné pozície nakreslí 10 žltých kruhov s číslami 0 až 9
  • tesne vedľa seba 10 farebných kruhov rovnakej veľkosti, napr. s priemerom 30
  • tesne vedľa seba 10 farebných kruhov zväčšujúcej sa veľkosti, napr. s priemermi 10, 15, 20, 25, ...


Domáca úloha

1. v projekte je grafická plocha a 6 tlačidiel, ktoré po častiach kreslia nejakého robota robota:

  • Button1 - zmaže grafickú plochu (bielou farbou)
  • Button2 - kreslí hlavu (farebný kruh alebo štvorec)
  • Button3 - kreslí telo (farebný obdĺžnik)
  • Button4 - kreslí ruky (2 hrubé úsečky)
  • Button5 - kreslí nohy (2 farebné obdĺžniky)
  • Button6 - kreslí oči (2 väčšie bodky)

2. program nakreslí štvorcovú špirálu z N zväčšujúcich sa úsečiek:

  • začne v strede s čiarou dĺžky 10, každá ďalšia je o 2 dlhšia otočená o 90 stupňov
  • môžete predpokladať, že N je násobkom 4