1.Prednaska/Cvicenie: Rozdiel medzi revíziami

Z Pascal
Prejsť na: navigácia, hľadanie
Riadok 4: Riadok 4:
  
 
1. naštartovať '''Lazarus''', vytvoriť nový projekt:
 
1. naštartovať '''Lazarus''', vytvoriť nový projekt:
:1 komponent jednoduchý test ('''TLabel''') - nejaký veľký farebný text (napr. 'Hello, world!')
+
:* 1 komponent jednoduchý test ('''TLabel''') - nejaký veľký farebný text (napr. 'Hello, world!')
:1 tlačidlo ('''TButton''') - zatvorí projekt ('''Close''')
+
:* 1 tlačidlo ('''TButton''') - zatvorí projekt ('''Close''')
  
 
2. ďalší projekt:
 
2. ďalší projekt:
:2 tlačidlá ('''TButton''') - každé zmení oba komponenty TLabel - text aj farbu alebo veľkosť
+
:* 2 tlačidlá ('''TButton''') - každé zmení oba komponenty TLabel - text aj farbu alebo veľkosť
:2 komponenty jednoduchý test ('''TLabel''') - zvoľte im nejaké počiatočné texty
+
:* 2 komponenty jednoduchý test ('''TLabel''') - zvoľte im nejaké počiatočné texty
  
 
3. nový projekt:
 
3. nový projekt:
:grafická plocha ('''TImage''') - už pri štarte je biele plátno (v procedúre '''FormCreate''')
+
:* grafická plocha ('''TImage''') - už pri štarte je biele plátno (v procedúre '''FormCreate''')
:tlačidlo ('''TButton''') - nakreslí štvorec so stranou 100
+
:* tlačidlo ('''TButton''') - nakreslí štvorec so stranou 100
  
 
4. postupne pridať ďalšie tlačidlá:
 
4. postupne pridať ďalšie tlačidlá:
:'''Button2''' - do stredov strán grafickej plochy vypíše slová 'sever', 'východ', 'juh', 'západ'
+
:* '''Button2''' - do stredov strán grafickej plochy vypíše slová 'sever', 'východ', 'juh', 'západ'
:'''Button3''' - nakreslí kosoštvorec (alebo päťcípu hviezdu)
+
:* '''Button3''' - nakreslí kosoštvorec (alebo päťcípu hviezdu)
:'''Button4''' - nakreslí činky: dva čierne kruhy, ktoré sú spojené hrubou čiarou
+
:* '''Button4''' - nakreslí činky: dva čierne kruhy, ktoré sú spojené hrubou čiarou
:'''Button5''' - pomocou hrubých čiar a kruhov nakreslí veľké písmeno '''R'''
+
:* '''Button5''' - pomocou hrubých čiar a kruhov nakreslí veľké modré písmeno '''R'''
  
  
 
=== Domáca úloha ===
 
=== Domáca úloha ===
* v projekte je grafická plocha a 6 tlačidiel, ktoré kreslia po častiach nejakého robota robota:
+
* v projekte je grafická plocha a 6 tlačidiel, ktoré po častiach kreslia nejakého robota robota:
:* '''Button1''' - nabielo zmaže grafickú plochu
+
:* '''Button1''' - zmaže grafickú plochu (bielou farbou)
 
:* '''Button2''' - kreslí hlavu (farebný kruh alebo štvorec)
 
:* '''Button2''' - kreslí hlavu (farebný kruh alebo štvorec)
 
:* '''Button3''' - kreslí telo (farebný obdĺžnik)
 
:* '''Button3''' - kreslí telo (farebný obdĺžnik)

Verzia zo dňa a času 22:03, 16. september 2012

1. Cvičenie


< 1.Prednáška | riešené úlohy


1. naštartovať Lazarus, vytvoriť nový projekt:

  • 1 komponent jednoduchý test (TLabel) - nejaký veľký farebný text (napr. 'Hello, world!')
  • 1 tlačidlo (TButton) - zatvorí projekt (Close)

2. ďalší projekt:

  • 2 tlačidlá (TButton) - každé zmení oba komponenty TLabel - text aj farbu alebo veľkosť
  • 2 komponenty jednoduchý test (TLabel) - zvoľte im nejaké počiatočné texty

3. nový projekt:

  • grafická plocha (TImage) - už pri štarte je biele plátno (v procedúre FormCreate)
  • tlačidlo (TButton) - nakreslí štvorec so stranou 100

4. postupne pridať ďalšie tlačidlá:

  • Button2 - do stredov strán grafickej plochy vypíše slová 'sever', 'východ', 'juh', 'západ'
  • Button3 - nakreslí kosoštvorec (alebo päťcípu hviezdu)
  • Button4 - nakreslí činky: dva čierne kruhy, ktoré sú spojené hrubou čiarou
  • Button5 - pomocou hrubých čiar a kruhov nakreslí veľké modré písmeno R


Domáca úloha

  • v projekte je grafická plocha a 6 tlačidiel, ktoré po častiach kreslia nejakého robota robota:
  • Button1 - zmaže grafickú plochu (bielou farbou)
  • Button2 - kreslí hlavu (farebný kruh alebo štvorec)
  • Button3 - kreslí telo (farebný obdĺžnik)
  • Button4 - kreslí ruky (2 hrubé úsečky)
  • Button5 - kreslí nohy (2 farebné obdĺžniky)
  • Button6 - kreslí oči (2 väčšie bodky)