1.Prednaska/Cvicenie
Z Pascal
1. Cvičenie
1. naštartovať Lazarus, vytvoriť nový projekt:
- 1 komponent jednoduchý test (TLabel) - nejaký veľký farebný text (napr. 'Hello, world!')
- 1 tlačidlo (TButton) - zatvorí projekt (Close)
2. ďalší projekt:
- 2 tlačidlá (TButton) - každé zmení oba komponenty TLabel - text aj farbu alebo veľkosť
- 2 komponenty jednoduchý test (TLabel) - zvoľte im nejaké počiatočné texty
3. nový projekt:
- grafická plocha (TImage) - už pri štarte je biele plátno (v procedúre FormCreate)
- tlačidlo (TButton) - nakreslí štvorec so stranou 100
4. postupne pridať tlačidlá (vyberte si aspoň dve), ktoré:
- do stredov strán grafickej plochy vypíše slová 'sever', 'východ', 'juh', 'západ'
- nakreslí kosoštvorec (alebo päťcípu hviezdu)
- nakreslí činky: dva čierne kruhy, ktoré sú spojené hrubou čiarou
- pomocou hrubých čiar a kruhov nakreslí veľké modré písmeno R
- vypíše vetu, napr. 'učím sa programovať' tak, že každé slovo bude iným fontom a inou farbou
5. nový projekt s grafickou plochou a niekoľkými tlačidlami, ktoré:
- do stredov strán grafickej plochy zapísať šírku, resp. výšku ... aktuálnu veľkosť plochy zistite ako Image1.Width, Image1.Height
- na náhodné pozície nakreslí 10 žltých kruhov s číslami 0 až 9
- tesne vedľa seba 10 farebných kruhov rovnakej veľkosti, napr. s priemerom 30
- tesne vedľa seba 10 farebných kruhov zväčšujúcej sa veľkosti, napr. s priemermi 10, 15, 20, 25, ...
Domáca úloha
1. v projekte je grafická plocha a 6 tlačidiel, ktoré po častiach kreslia nejakého robota robota:
- Button1 - zmaže grafickú plochu (bielou farbou)
- Button2 - kreslí hlavu (farebný kruh alebo štvorec)
- Button3 - kreslí telo (farebný obdĺžnik)
- Button4 - kreslí ruky (2 hrubé úsečky)
- Button5 - kreslí nohy (2 farebné obdĺžniky)
- Button6 - kreslí oči (2 väčšie bodky)
2. program nakreslí štvorcovú špirálu z N zväčšujúcich sa úsečiek:
- začne v strede s čiarou dĺžky 10, každá ďalšia je o 2 dlhšia otočená o 90 stupňov
- môžete predpokladať, že N je násobkom 4